W 2011 roku Transport for London współpracował z firmami Taylor Woodrow i BAM Nuttall Ltd. przy modernizacji stacji metra Tottenham Court Road w Londynie. Szacowany na 500 milionów funtów projekt zaowocował znacznie większą halą biletową Crossrail, nowymi wejściami na stację, dodatkowymi schodami ruchomymi i windami oraz większą liczbą punktów dostępu do peronów linii północnej i centralnej w celu zmniejszenia zatłoczenia.
Zastosowania projektowe
W projektach budowlanych wymagających kształtowania betonu, takich jak tunele, budynki i baseny, beton jest przepychany przez wąż, a następnie rzutowany z dużą prędkością na stalowy szkielet zbrojeniowy za pomocą sprężonego powietrza. Przy tworzeniu basenów proces ten jest zwykle określany jako natryskiwanie gunitu, jednak w innych zastosowaniach budowlanych jest on określany jako torkretowanie.
Istnieją dwie różne metody nakładania torkretu - na sucho i na mokro. W przypadku stosowania suchej mieszanki suchy cement jest transportowany wężem za pomocą sprężarki powietrza, a następnie mieszany z wodą w pistolecie. W przypadku mieszanki mokrej wstępnie wymieszany beton jest pompowany za pomocą sprężonego powietrza, a operator natryskuje go z pistoletu.
W obu metodach sprężarka powietrza jest krytycznym elementem procesu, ponieważ przepływ i ciśnienie powietrza w sprężarce muszą być odpowiednio dobrane, aby natryskiwać beton natryskowy z właściwą prędkością (65-100 stóp/s). Zbyt duży przepływ i odbicie powoduje odbijanie się betonu od ściany i powrót w kierunku operatora, a zbyt mały przepływ powoduje, że torkret nie przylega i nie utwardza się prawidłowo. Ponadto decydujące znaczenie ma niezawodność sprężarki. W przypadku stosowania mieszanki mokrej, jak w przypadku stacji metra Tottenham Court Road, sprężarka musi pracować bez przerwy przez cały czas trwania zadania. Jeśli się wyłączy lub przegrzeje, proces natryskiwania zostanie zatrzymany, a cement zacznie twardnieć w wężach. Usuwanie zatorów jest bardzo kosztowne, czasochłonne, a także potencjalnie niebezpieczne dla operatora po wznowieniu natryskiwania.
Do wykonania natrysku betonu Taylor Woodrow i BAM Nuttall Ltd. wybrały sprężarkę GA 132FF firmy Atlas Copco ze względu na jej doskonałą wydajność i niezawodność. Sprężarki śrubowe zostały ustawione na powierzchni placu budowy, aby dostarczać sprężone powietrze do zastosowań podziemnych. Sprężarki zostały w pełni zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi i przezimowane, aby zapewnić niezawodność i możliwość pracy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Sprężarki GA 132FF były również wyposażone w:
- System sterowania Eletronikon® do zdalnego monitorowania i oszczędzania energii
- Dostarczanie suchego, bezolejowego powietrza o ciśnieniu 100 psi i wydajności 890 cfm za pomocą wbudowanego osuszacza czynnika chłodniczego, trójstopniowego separatora powietrza/oleju oraz filtrów olejowych umieszczonych w czaszy sprężarki.
Zakończenie budowy stacji Tottenham Court Road
W 2017 r. odnowiona stacja Tottenham Court Road stała się w pełni dostępna. Stanowi ona ważny punkt dostępu do Oxford Street i korzysta z niej ponad 100 000 pasażerów każdego dnia.
Jesteś ciekaw innych historii klientów? Bądź na bieżąco z najnowszymi, subskrybując nasz blog.