Samoloty, pociągi i samochody - jak sprężone powietrze utrzymuje nasz świat w ruchu

Udostępnij

W ciągu ostatnich 200 lat industrializacja drastycznie zwiększyła tempo życia, zwłaszcza w branży transportowej. Wraz z pojawieniem się silnika parowego w 1814 roku, samochodu pod koniec XIX wieku i samolotu w 1903 roku, starsze, wolniejsze i mniej niezawodne metody transportu szybko stały się przestarzałe. Udoskonalenia w konstrukcji silników i nadwozi sprawiły, że prędkość operacyjna była coraz większa, a rewolucyjne technologie były dalej udoskonalane. Ludzie, przemysł i gospodarka stały się zależne od tych metod transportu, polegając na nich w podróży, transporcie, dostarczaniu poczty i obronie.

Obecnie transport stanowi znaczącą część naszej gospodarki, przemieszczając ludzi i towary na całym świecie oraz tworząc miliony miejsc pracy przy budowie, konserwacji i obsłudze. Nic dziwnego, że te wszechobecne maszyny mają wiele do zaoferowania i wymagają wielu zakulisowych czynności konserwacyjnych. Na czym polega tajemnica ich sprawnego działania? Zgadłeś... sprężone powietrze.

Miliony Amerykanów nadal korzystają z podróży pociągiem, a kolej towarowa to branża warta 60 miliardów dolarów, w której zatrudnionych jest ponad 200 000 osób. Firma Atlas Copco, która pierwotnie była producentem taboru kolejowego, ma wyjątkową wiedzę o potrzebach branży kolejowej w zakresie sprężonego powietrza. Sprężone powietrze może wprawiać w ruch całą branżę transportową, ale pomaga też zatrzymać pociągi. Hamulce to tylko jeden z systemów zależnych od sprężonego powietrza, obok innych istotnych elementów, takich jak zawieszenie i drzwi. Sprężarki w pociągach muszą wytrzymać bardzo trudne warunki, w tym niesprzyjającą pogodę, pył, gruz, wilgoć i wibracje, a przy tym nadal wytwarzać niezawodne sprężone powietrze. Każdego dnia miliony ludzi i produktów podróżują pociągami, polegając na konsystencji sprężonego powietrza, które szybko i bezpiecznie doprowadzi ich do celu.

Sprężone powietrze pomaga również w produkcji i konserwacji pojazdów transportowych. Jest wykorzystywane w transporcie pneumatycznym do przemieszczania części w zakładach montażowych. Producenci samochodów sprzedali ponad 17,5 mln samochodów w 2015 roku, co oznacza 17,5 mln samochodów, które prawdopodobnie będą wymagały serwisu w najbliższej przyszłości. Sprężone powietrze jest wymagane podczas konserwacji, aby zasilić różne narzędzia znajdujące się w sklepach samochodowych do czyszczenia, naprawy i malowania. Niezależnie od tego, czy samochód został zbudowany z myślą o szybkiej jeździe po torze wyścigowym, czy po prostu o codziennym dotarciu do pracy, im szybciej zostaną wykonane naprawy, tym lepiej. Niezawodne sprężone powietrze jest niezbędne do zakończenia konserwacji i bezpiecznego powrotu na drogę.

Podobnie jest z naprawami samolotów. Standardy bezpieczeństwa i wydajności samolotów poprawiają się z każdym rokiem, a setki stacji naprawczych w całym kraju zapewniają, że wszystkie samoloty są w szczytowym stanie przed startem. Poziom konserwacji różni się w zależności od problemu. Niektóre problemy wymagają nieprzerwanego dopływu powietrza przez cały czas trwania naprawy; jeśli ten dopływ zostanie utracony, cały proces naprawy musi rozpocząć się od nowa. Niezawodna sprężarka powietrza pomaga pracownikom zapewnić, że samoloty wyjdą z hangaru i wrócą na niebo bez większych opóźnień.

Dzięki niezliczonym innowacjom powstałym w wyniku niezliczonych godzin badań inżynierskich nasz świat porusza się wykładniczo szybciej niż jeszcze dwa wieki temu. Jednak bez pomocy sprężonego powietrza niewiele z tego byłoby możliwe. Atlas Copco oferuje sprężarki powietrza do wielu zastosowań w transporcie. Sprężarka GA VSD+ jest idealna do zmiennego zapotrzebowania w zakładach utrzymania ruchu, a seria sprężarek kolejowych GAR spełnia wyjątkowe potrzeby